Kde koupit Fakker!
Titulka aktuálního čísla
Psychologické okénko: Proč jsme posedlí sbíráním merche?

Psychologické okénko: Proč jsme posedlí sbíráním merche?

Vydáno: 23.10.2022 21:15 v sekci Fakkerník - Ondra Weisbauer | foto: facebook interpreta

Důvodů, proč si sem tam koupit merch se najde mnoho a mezi rockovou a metalovou komunitou se asi těžko objeví někdo, kdo by nevlastnil aspoň jedno tričko oblíbené kapely, nebo pár CDček. Na téma sběratelství i jeho "posedlostí" se dnes podíváme z pohledu psychologie.

Zná to každý. Kapela odehraje definitivně poslední píseň koncertu a všichni černě odění fanoušci se začnou slétat jako supi pro zahozená trsátka a paličky. Pro zdánlivě bezcenný kus plastu nebo dřeva bychom se často poprali i s mladší ségrou nebo milovanou prababčou. To je v zápalu okamžiku naprosto normální a v pořádku (pokud při tom teda bábrli nevyrazíte poslední tři zuby). Podobný (ale spíš vnitřní) zápal je ovšem k vidění i u stánků s omezeným množstvím merche k aktuální tour, nebo limitované edici předmětů prodávaných online. Ale proč tomu tak je? Proč někteří lidé vynaloží tak velké úsilí (i množství peněz) na získání věcí, které s hudbou nemají vlastně nic společného?


Proč přesně tedy věci vůbec sbíráme?

1. Sentiment
Pro většinu lidí je to sentimentální spojení s vaší oblíbenou kapelou. Představte si, že jste např. teenager s příšerným rodinným životem, pro kterého je hudba únikem, který potřebujete od deprese, šikany, nebo jakékoliv formy zneužívání. Takoví lidé se pak snáze seznámují s ostatními milovníky stejné hudby a zkrátka se mezi dalšími osobami v např. metalovém triku cítí jako konečně "mezi svými". Merch se pro vás tak stane způsobem, jak zůstat ve spojení s ostatními a ukázat ostatním, co vás baví.

2. Nostalgie
Často zaměňovaná, ale přesto rozdílná je oproti sentimentu nostalgie. Sentiment je silně působící cit, ať už pozitivní, nebo negativní a často nevědomý a nezávislý, na rozumové úvaze. Zato nostalgie je příjemný či hořkosladký pocit vyvolaný při vzpomínání na "lepší časy" z minulosti. Proto nám pohled na např. starou sbírku desek již zesnulého dědečka přinese hezké vzpomínky na nežijícího příbuzného. Mnoho z nás takto používá merch k tomu, abychom zůstali ve spojení s dobou, kdy byly naše životy o něco jednodušší, nebo se snažíme znovu zachytit pocit, co pro nás tato hudba v té konkrétní době znamenala.

3. Podpora hudební skupiny
Zejména pro menší kapely je nákup jejich merche skvělým způsobem, jak je finančně podpořit, protože streamování hudby není pro umělce zrovna lukrativní. Nákupem zároveň dokazujeme své plné uznání lidem, kteří hudbě obětovali nesmírné množství času, peněz a často i nervů z nejisté budoucnosti.


Vášnivý sběratel či závislák?
Problém nastává pouze ve chvíli, kdy se ze sentimentálního sběratele stane tzv. "completionist", čili dokončovatel. Jejich cílem se potom stává vlastnit všechen merch, kterému kapela propůjčila své jméno. Sbírání nových věcí tak začne působit na mozek stejně, jako hraní hazardních i počítačových her, přejídání, a užívání návykových látek. Po každém sehnání nového předmětu se nám do těla vyplaví dávka dopaminu, jehož působením se pak cítíme vnitřně odměněni.

Být vášnivým sběratelem samozřejmě pořád není špatné. Jakožto velký sběratel si najdete komunitu dalších sběratelů, která vám může dopomoct k získání speciálních předmětů. Zároveň můžete svým snažením získat pocit důležitosti a jedinečnosti. To je skvělé, dokud máte stále smysluplné vztahy s ostatními a utrácíte, co si můžete dovolit. Nebezpečí nastává, když tato touha mít vše způsobí skutečné problémy - zadlužení, odcizení přátel a rodiny, či vyhození z práce, protože jste zaspal směnu, jelikož jste ve 3 ráno přihazoval na ten plakát z limitky pro Taiwan. Takhle daleko to ovšem dojde jen u těch, kteří zaměřují veškeré své úsilí na sběratelství. Takovým osobám většinou chybí dovednosti a motivace spojit se s lidmi jinými způsoby, nebo truchlí kvůli nějakému vnitřnímu problému, či náhlé změně v životě.

Na závěr dodáváme - nebojte se nákupů a podpory těch, kteří pro vás něco znamenají. Všechno zboží kapel je k prodeji z prostých důvodů - podporuje hudebníky, udržuje jejich jméno v povědomí veřejnosti a může být skvělým způsobem, jak se spojit s ostatními. Pamatujte, že bez prodeje merche a lístků na koncerty, by mnozí z vašich oblíbenců moc dlouho nevydrželi. 

Informace pro tento obsáhlý článek poskytl webu Loudwire licencovaný psycholog Steve Byrne, jež je také instruktorem univerzitního kurzu Psychologie heavy metalu a punk rocku (v orig. The Psychology of Heavy Metal a Punk Rock).


DOPORUČENÉ ČLÁNKY
letlive., Shogun Tokugawa, Fuchs, Praha, 7.7.2025 (fotogalerie)
LIVE: Totální zběsilost! letlive. v Praze předvedli divočinu s velkým Dé Praha zažila návrat americké kapely letlive., která se po osmi letech dala znovu dohromady a v rámci svého rozlučkového (nebo znovuzačínajícího?) turné "sincerely yours" rozervala v pondělí 7. července pražský klub Fuchs2. čtěte zde
Vydáno: 08.07.2025 14:52 v sekci Foto
ROZHOVOR: Tetrarch - Lidi nás vnímají jako jakousi metalovou budoucnost
ROZHOVOR: Tetrarch - Lidi nás vnímají jako jakousi metalovou budoucnost "Metalové hvězdy pro novou dekádu"! Tak o čtveřici z americké Atlanty před lety referoval jejich label. Za na první pohled velkohubým prohlášením si ovšem sama kapela skálopevně stála. Už 5. července předvedou Tetrarch své umění... čtěte zde
Vydáno: 04.07.2025 18:26 v sekci Novinky
Muse - Unravelling
AUDIO: Muse a metalové kytary? Jo! A nezní to vůbec blbě Britská kapela Muse představila svůj první nový singl po třech letech. Skladba "Unravelling" přináší temnější a tvrdší zvuk, který naznačuje odvážný posun v jejich tvorbě. čtěte zde
Vydáno: 03.07.2025 17:21 v sekci Video
Mighty Sounds, Gorilla Biscuits, Donots, Booze & Glory, Wizo, The Dreadnoughts, Tábor, 29.6.2025 (fotogalerie)
FOTO: Silný závěr Mighty Sounds plný emocí. Festival vyhlíží dvacítku v senzační formě Neděli tradičně otevřel tým festivalu setkáním s fanoušky, kde padaly dotazy na minulost i budoucnost Mighty Sounds. Hudební program následně rozjely kapely Louty, Vision Days, Znouzecnost, Vagyny Dy Praha, Helenine oči a Byt číslo 4,... čtěte zde
Vydáno: 01.07.2025 17:10 v sekci Foto
Mighty Sounds, Perkele, Lagwagon, Soft Play, Fast food Orchestra, Millencolin, Tábor, 28.6.2025 (fotogalerie)
FOTO: Druhý den Mighty Sounds ovládly korejské punkerky Rumkicks. Nadchli i Soft Play Druhý den devatenáctého ročníku festivalu Mighty Sounds byl ve znamení rozmanitosti, překvapení a strhující energie. Sobota nabídla čistě dívčí kapely, dvoučlenné formace i osvědčené hvězdy punkové a ska scény. čtěte zde
Vydáno: 30.06.2025 17:40 v sekci Foto
fakker.cz na Facebooku fakker.cz na Instagramu fakker.cz na YouTube Pište na fakker.cz RSS na fakker.cz

KALENDÁŘ AKCÍ

Út 19.08.
I Prevail (SaSaZu, Praha)
St 24.09.
Bleed From Within, After the Burial (MeetFactory, Praha)

» zobrazit všechny akce «

Aktuální číslo Spark
Rebel TV
©2014-2025 SMILE MUSIC s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 2336-3649
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu SMILE MUSIC s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe